چرا وقتی آب منجمد می شود حجم آن افزایش و وزنش کاهش می یابد؟
دنیای شیمی

یخ هنگام انجماد، منبسط می شود. علت این انبساط پیوند هیدروژنی میان مولکول های خمیده آب است. این ساختار خمیده یا زاویه ای مولکول آب ناشی از آرایش چهار وجهی چهار جفت الکترون در لایه ظرفیت اتم اکسیژن است. هر مولکول آب می تواند حداکثر با چهار مولکول آب دیگر پیوند هیدروژنی داشته باشد. پس آب مایع را می توان به صورت خوشه هایی از مولکول های آب تصور کرد. خوشه هایی که با پیوند هیدروژنی از مولکول های آب ساخته شده اند و دائم در حال حرکتند. شمار مولکول ها در هر خوشه و سرعت حرکت خوشه ها به دما بستگی دارد. با سرد شدن آب، خوشه های آب که به سرعت در حرکتند، کند می شوند و در نقطه انجماد به یکدیگر قلاب شده و ساختمان سه بعدی منبسط شده ای را ایجاد می کنند. این ساختمان گسترده تر موجب می شود که چگالی یخ کمتر از آب باشد. یعنی در آب منجمد شاهد افزایش حجم باشیم. موقع ذوب شدن یخ حدود 15 درصد انرژی پیوند های هیدروژنی می شکنند و این امر موجب فرو ریختن ساختار یخ می شود. در نتیجه مایعی متراکم بدست می آید. به زبان ساده می توان گفت ساختار هندسی یخ دارای فضاهای خالی و نوعی تخلخل است. در نتیجه نسبت به آب، حجم بیشتر و وزن کمتری دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 21 / 12 / 1391برچسب:, :: 15:59 :: نويسنده : رومینا

درباره وبلاگ

با سلام، من رومینا هستم، در کلاس دوم راهنمایی در مدرسه ی تیزهوشان فرزانگان دو درس می خوانم. در این وبلاگ مطالبی درباره ی شیمی در اختیار شما قرار میدهم. امیدوارم از مطالب خوشتان بیاید.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دنیای زیست شناسی و آدرس rominab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 134143
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1